Podstawowe narzędzie badań marketingowych – ankieta

sie 20, 2013 przez

Podstawowe narzędzie badań marketingowych – ankieta

Badania marketingowe to najogólniej rzecz ujmując ogół czynności, który polega na zbieraniu informacji o rynku, selekcjonowaniu ich, przetwarzaniu i wyciąganiu wniosków. Bada on mechanizmy rządzące rynkiem. Co bardzo istotne w zakresie jego analiz leży nie tylko badanie to jak dany produkt czy usługa odnajduje się na rynku, ale także jak przedstawia się jego sytuacja na tle produktów konkurencji. I tutaj dotykamy dwóch kolejnych bardzo ważnych kwestii. Marketing zajmuje się badaniem potrzeb konsumentów, ich oczekiwań oraz tego jak przyjmują oni pojawiające się na rynku nowości. Nie oszukujmy się bowiem, ponieważ dobry marketing jest w stanie skutecznie wykreować dane potrzeby i sprawić aby zostały one zaspokojone. Z drugiej zaś strony marketing śledzi dodatkowo badania konkurencji. Ważne jest tutaj wiarygodne źródło informacji, takie jak pracownicy począwszy od pracowników produkcji, a skończywszy na menadżerach i dyrekcji. W dalszej kolejności badaniu podlegają współpracownicy, pośrednicy i przede wszystkim konsumenci, jak również obecni i byli pracownicy konkurencji. Podstawowym narzędziem badań marketingowych jest przede wszystkim dobrze przygotowana i sformułowana ankieta. Forma ankiety może być różna począwszy od tradycyjnej ankiety w formie spisanego kwestionariusza przez ankietę bezpośrednią, telefoniczną czy pocztową. Ważne jest jedno, aby mobilizowała ona ankietowanego do możliwie najszerszych odpowiedzi, ponieważ tylko zbiór takich odpowiedzi jest nam w stanie dać najpełniejszy obraz. Powinna być bardzo skrupulatnie i profesjonalnie opracowana, tak aby dotykała istoty sprawy. Ma ona badać przede wszystkim motywy postępowania, ale też opinie i propozycje ankietowanych.

Podobne wpisy

Tagi

Sonda

Podobają Ci się nasze nowości?

View Results

Loading ... Loading ...